Profile

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Ryo Minemizu. Born in 1970. Originally from Hirakata City, Osaka Prefecture, Japan. After experiencing diving guide and instructor at "Osekan Marine Service" in West Izu Osezaki. in 1997 established "Ryo Minemizu Photo Office" to film the field of the sea both in and outside of the country. Since then, I am working on photographing marine life mainly plankton. In addition to providing photographs and images to numerous children's books and TV programs, the book includes 【Marine Decapod and Stomatopod Crustaceans mainly from Japan】(in Japanese), 【Japanese Marine Fishes 466 / Co-authored】(in Japanese),【Coral reef shrimps of Indo-West Pacific】(in Japanese) both In addition, Bunichisougou publication -Tokyo, 【Underwater shooting technique with digital camera】(in Japanese) Seibundoshinkosha-Tokyo, Books responsible for writing 【Picture book of the most beautiful squid and octopus in the world】(in Japanese) X-Knowledge -Tokyo, and others. In 2015, as a first compilation book of plankton taken over 18 years, 【A Photographiic Guide to the Jellyfishes of Japan】(in Japanese) was published from Heibonsha -Tokyo. Utilizing the ocean experience so far, I have proposals for nature TV programs. Currently, I am holding the Black Water Dive® in domestic and overseas that It can observe various plankton in the field. in 2016, The 5th NIKKEI National Geographic Photo Award 2016 Grand Prix.

峯水 亮。1970年大阪府枚方市生まれ。西伊豆大瀬崎にある大瀬館マリンサービスでのダイビングガイド・インストラクター経験を経た後、1997年に国内外の海のフィールド撮影をする峯水写真事務所を設立。以来、主に浮遊生物を中心とした海洋生物の撮影に取り組んでいる。数多くの児童向け書籍やTV番組などに写真及び映像を提供しているほか、著書に【ネイチャーガイド-海の甲殻類】,【日本の海水魚466(ポケット図鑑)/共著】,【サンゴ礁のエビハンドブック】いずれも文一総合出版、【デジタルカメラによる水中撮影テクニック】誠文堂新光社、執筆を担当した書籍に【世界で一番美しいイカとタコの図鑑】エクスナレッジ、同じく【世界で一番美しいイカとタコの図鑑 愛蔵ポケット版】などがある。2015年には浮遊生物撮影18年間をまとめ上げた第1弾の集大成として【日本クラゲ大図鑑】を平凡社より刊行。これまでの海洋経験を活かし、自然番組の企画提案なども行っている。現在は、さまざまな浮遊生物をフィールドで観察できるイベントBlack Water Dive®を国内外で開催中。2016年 第5回 日経ナショナルジオグラフィック写真賞 グランプリ受賞


Cameras

Canon EOS 5DMarkⅣ(4K30P) with Anthis Nexus Housing
Canon EOS 5Ds with Anthis Nexus Housing
Canon EOS 5DMarkⅡ
Canon EOS 70D with INON X2 Housing
SONY PXW-Z100(4K60P)

That thing about how to shoot

My job is to take pictures of the underwater nature. I am thinking always that I'd like you to see the true figure and nature of a creature. One's reality is so beautiful. I feel a joy in "communicate" than "an act of taking photo". I don't need a trend way of shooting. But if I'm looking for more portraying clearly and pursuing beauty, I'd like to keep sticking to the equipment too.

To respect life of creature

People's interests tend to focus on only a handful of creatures at values of human. There may be various things, such as valuable things for people, beautiful things and ugly things. But all of them are the ones given to this earth. In nature, various lives that many people do not turn their eyes on are related to one another in reality. Therefore, I would like many people to know as many creatures as possible, their ecology as much as possible. Of course, there are creatures who does not like at anyone. I don't like cockroaches and centipedes with many legs.

Underwater photographer's job

I thought that going to be an underwater photographer when I had experienced diving at 20 years old. In the first diving at that time, I thought "wonderful work" and "I want to tell this world to more people." After that, after 7 years of Diving guide and Instructor experience at the sea of "Osezaki"(Suruga Bay) West Izu Peninsula Japan, I became the current photographer, but even now the purpose from that time has not changed at all. The job of an underwater photographer may seem gorgeous, but I feel like a job that often confronts "loneliness". But that is unavoidable for confronting living things. If you can not stand "loneliness", this work may not hold. In order to know more about more living things, I always want to go out to the sea as much as possible. Even if it takes me many years, I am determined to accomplish the job. Because, It will be over at the moment I gave up.


所有機材

Canon EOS 5DMarkⅣ(4K30P) with Anthis Nexus Housing
Canon EOS 5Ds with Anthis Nexus Housing
Canon EOS 5DMarkⅡ
Canon EOS 70D with INON X2 Housing
SONY PXW-Z100(4K60P)

撮り方へのこだわり

私の仕事は特に水中の自然を撮ることです。生き物や自然をありのままの姿で見てほしいといつも思っています。自然も生き物も、そのままが美しいです。「撮る行為」より「伝えること」に喜びを感じます。私には流行りの撮り方は必要ありません。でももし、生き物をより鮮明に見せるためや、美しさを追求する為であれば、撮影に使う機材には常にこだわり続けたいと思っています。

命と向き合う

人は価値観の上で、ほんの一握りの生き物だけに目を向けがちです。人にとって価値のあるもの、美しいものや醜いものなど、いろいろとあるのかもしれません。でもそれらすべてがこの地球上に与えられた命なのです。自然の中では、多くの人が目を向けないような様々な命が、現実には互いに関わりあって生きています。ですから、私は少しでも多くの生き物たちを、その生態を、できるだけたくさんの方々に知ってもらいたいと思っています。もちろん、誰でも苦手な生き物はありますよね…、私だって、ゴキブリや脚の多いムカデなんかは大の苦手なのです。

水中写真家の仕事

私が水中写真家になったきっかけは、20歳になったころ初めて行った体験ダイビングでした。その時の最初のダイビングで、「こんなにすばらしい仕事はない」「もっとたくさんの人にこの世界を伝えたい」と思いました。その後、西伊豆大瀬崎の海で7年間のダイビングガイド・インストラクター経験を経て、現在のカメラマンになったわけですが、今でもその頃からの目的は何一つ変わっていません。水中写真家という仕事は、華やかに見えるかもしれませんが、どちらかというと「孤独」と向き合うことの多い仕事のように感じています。でも、それは生き物と対峙するためには仕方のないことです。「孤独」に耐えれなかったら、この仕事は成り立たないかもしれません。私はもっともっと生き物のことを知るために、可能な限り現場にいつも出ていたいと思っています。そして、常に目的を持って、時間はかかっても必ずやり遂げることです。あきらめた瞬間にそれはすべて終わってしまいます。